Historien om Nordkorea och de 1000 stulna Volvo 144:or – en svensk klassiker
År 1974 skeppade Volvo 1000 bilar av modellen Volvo 144 till Nordkorea. Men det som började som en lovande affär för svensk bilindustri blev snabbt en av de mest bisarra och långvariga skuldförhållandena i modern tid. Trots att det har gått nästan 50 år har Nordkorea ännu inte betalat för bilarna, och skulden har nu vuxit till över tre miljarder kronor. Det här är historien om en av de mest ovanliga internationella skulderna.
Affären som aldrig blev avbetald
Det hela började vid en svensk-koreansk mässa i Pyongyang i början av 1970-talet, där Volvo presenterade sin robusta modell Volvo 144. Dåvarande diktatorn Kim Il-Sung blev förtjust i bilen och beställde 1000 exemplar. För att säkra betalningen kopplades affären till den svenska Exportkreditnämnden.
Leverans utan betalning
Volvo levererade bilarna till Nordkorea 1974. Men ganska snart blev det tydligt att betalningen aldrig skulle komma. Kim Il-Sung hade helt enkelt lurat Sverige, och Nordkorea betalade aldrig en krona. Skulden har sedan dess legat kvar, och Exportkreditnämnden skickar två gånger om året kravbrev till Nordkorea. Dessa brev förblir obesvarade.
Bilarna lever vidare
Trots att bilarna har nästan 50 år på nacken är Volvo 144 fortfarande ett vanligt inslag på Nordkoreas gator, särskilt i huvudstaden Pyongyang. Kvaliteten på bilarna är så robust att de fortfarande används som taxibilar och privatfordon, många med mätarställningar som överstiger 50 000 mil.
Svenska ambassaden i Nordkorea har tidigare påpekat bilarnas närvaro i landet, och till och med en tweet från ambassaden beskrev en av de gamla Volvobilarna som fortfarande i drift, trots att reservdelar saknas.
Skulden växer
Skulden för bilarna har vuxit kraftigt under årtionden. Ursprungligen var priset för de 1000 bilarna betydligt lägre, men med ränta och inflation har summan nu överstigit tre miljarder kronor. Trots upprepade påminnelser har Nordkorea aldrig erkänt skulden eller visat någon vilja att betala den.
Det är dock inte första gången Nordkorea har struntat i sina internationella betalningar. En liknande historia inträffade på 1970-talet, när Nordkorea beställde 2000 Rolexklockor med gravyren ”Donerad av Kim Il-Sung”. Även här uteblev betalningen.
Volvo och Nordkorea idag
Volvo Cars har inte haft några affärsförbindelser med Nordkorea sedan 1970-talet. En tidigare anställd vid Volvo besökte landet som turist för tio år sedan och kunde själv bevittna Volvobilarna i drift. Han berättar att de nordkoreanska chaufförerna har löst reservdelsproblematiken genom att tillverka delarna själva, eftersom Volvo inte levererar reservdelar till landet.
Chaufförerna är dock inte imponerade av bilarnas kvalitet. En taxichaufför ska ha svarat att bilarna är ”absolut inte bra” och att de själva måste tillverka alla reservdelar.
En skuld utan slut?
Trots den uppenbara frustrationen från Sveriges sida är det osannolikt att Nordkorea någonsin kommer att betala sin skuld. Landet har en lång historia av att ignorera internationella krav och verkar inte heller prioritera att lösa denna skuld. Under tiden fortsätter de gamla Volvo 144:orna att rulla på Nordkoreas gator – ett märkligt arv av ett misslyckat affärsavtal.
En svensk historia att minnas
Historien om de 1000 Volvobilarna är mer än bara en anekdot; den speglar de svårigheter som kan uppstå i internationella affärsrelationer, särskilt med länder som inte följer konventionella regler. För svenska skattebetalare är det dock en påminnelse om en förlorad affär som fortfarande kostar – och som förmodligen aldrig kommer att återbetalas.